porady_z_pasji

Dlaczego powinniśmy jeść kiszonki? Pasja do zdrowego stylu życia.

Drukuj
dlaczego powinniśmy jeść kiszonki?

Kiszenie warzyw i owoców to jedna z najstarszych metod ich utrwalania. Dzięki kiszeniu możesz cieszyć się składnikami zawartymi w kapuście, burakach czy ogórkach także zimą, kiedy dostęp do tych warzyw jest mocno ograniczony. Samo kiszenie polepsza także właściwości zdrowotne warzyw i owoców. Dowiedz się, jak wpływają na zdrowie i o czym warto pamiętać podczas kiszenia.


Prozdrowotne właściwości kiszonek


Dlaczego zimą tak popularna jest kiszona kapusta? Właściwości tej kiszonki doskonale wspomagają odporność organizmu, która właśnie w tym sezonie jest tak ważna. Kiszonki w procesie fermentacji wzbogacane są o bakterie kwasu mlekowego, które tworzą z nich naturalne probiotyki. Substancje te doskonale przywracają homeostazę w jelitach i neutralizują niebezpieczne patogeny zasiedlające jelita. Wszystko to wpływa na polepszenie trawienia i większą absorpcję witamin oraz składników mineralnych z pożywienia. Naturalne probiotyki stanowią ważny element w budowaniu odporności organizmu.

Mówi się także o dużej ilości witaminy C, którą ma kiszona kapista. Właściwości kiszonek i kwaśne środowisko tych przetworów rzeczywiście doskonale utrwala zawartą w warzywach i owocach witaminę C. Tuż obok probiotyków jest kolejnym ważnym elementem w budowaniu odporności organizmu. Jest także jednym z silniejszych przeciwutleniaczy, które dbają o całą kondycję organizmu i spowalniają procesy starzenia.

 Ponadto samo kiszenie zwiększa obecność witamin z grupy B i witaminę K w kiszonkach, co zwiększa ich potencjał prozdrowotny.

beczka na kapustę


O czym pamiętać podczas przygotowania kiszonek?


Jeśli chcesz przygotować swoje kiszonki w domu, będziesz potrzebować słoik na przetwory i to z pewnością nie jeden. Słoik na przetwory powinien mieć szczelną nakrętkę lub zapięcie, ponieważ kiszenie powinno przebiegać w środowisku beztlenowym. Nieco inaczej przebiega kiszenie w beczkach. Przykładowo beczka na kapustę Browin wykonana jest z tworzywa sztucznego i ma szczelne wieko. W niej proces fermentacji nie będzie różnił się od tego w słoikach. Jednak w beczkach drewnianych czy kamionkowych nie ma już szczelnego wieka, co powoduje pleśnienie kapusty wystającej ponad zalewę i sok. 

.

słoik do kiszonej kapusty


Na kiszonki lepiej sprawdzi się duży słoik czy mały? Słoik TO 3l doskonale nadaje się do kiszenia ogórków. Jednak pojemność butli i akcesoriów do przetworów zależy także od czasu, w jakim jesteś w stanie opróżnić jego zawartość. Pamiętaj, że po wpuszczeniu tlenu do słoika, czyli jego otwarciu, kiszonka dość szybko się psuje. Z tego powodu słoik litrowy kiszonki będzie odpowiedni dla kilku osób. W większości przypadków jednak lepiej wybrać słoik o mniejszej pojemności, dzięki czemu unikniesz marnowania przetworów.

 Ze względu na wiele prozdrowotnych właściwości warto przygotowywać samodzielnie kiszonki. Jest to doskonały sposób przechowywania żywności. Pamiętaj jednak, aby dobrze dobrać pojemność słoików. Beczka do kiszenia kapusty sprawdzi się jedynie w naprawdę dużych rodzinach. Na potrzeby własne lepiej sprawdzi się słoik litrowy lub mniejszy, dzięki czemu zdążysz je opróżnić przed zepsuciem się przetworu.

Co można kisić? Oprócz tradycyjnej kapusty czy ogórków kisić możemy tak naprawdę wszystkie warzywa i wybrane owoce - świetnie smakują np. ukiszone rzodkiewki, kalafior, cukinia, marchew, pomidory, bakłażan, śliwki. Zachęcamy do eksperymentów i zabawy z kiszeniem, to zdrowie i domowa pasja w jednym!



Polecane artykuły


Może zainteresuje Cię też